När man läser om hunden i media så brukar det antingen handla om en "kamphund" som bitit halvt ihjäl någon eller så är det något gulligt videoklipp på en hund som är bästis med ett rådjur. Ja, ni fattar säkert. Men varje dag i detta landet och i hela världen spelar hunden en mycket stor och viktig roll i samhället. Alltifrån polishundar till assistanshundar. MEN något som hunden gör för miljoner människor är att den får människan att må bra! Hunden är rena rama terapin! Nu finns det säkert hundägare som skrattar åt den meningen och kommer på dom stunderna när deras hund är VÄLDIGT billig. Men såna stunder har man ju med barnen också, haha! 
 
Men som igår när jag var så oerhört nedstämd och ledsen. Så fort mitt håriga dagbarn Nova, en borderterrier kom till mig, så visade hon en enorm glädje att se extramatte Carro igen. Där hände det något i mig. Jag sken upp som en sol och hjärtat började läka igen. Jag kände med en gång att jag började se livet i färg!
Jag och Nova tog en lång skön skogspromenad. Där satte vi oss på en bänk och tittade ut på det stora blåa havet. Nova tog och kröp upp i mitt knä och pussade mig på kinden. Denna lilla kloka hund som verkade känna av hur sargad min själ var. Det finns inget lyckopiller i världen som hade kunnat få mig må så bra som Nova gjorde där.
 
Överallt händer detta i världen. En fyrbent älskad varelse som finns där i glädje och i sorg. Oavsett om du förtjänar det eller inte så finns hunden troget där vid din sida. När mina hundar har varit tvungna att somna in för gott, så har faktiskt sorgen varit betydligt värre än när jag förlorat någon släkting. Det har tagit mig år innan jag börjat komma över förlusten. Men jag försöker tänka att en dag så ses vi igen. För vad är en himmel utan hundar? Ingen plats jag skulle vilja vara på. 
 
 Min älskade Lilleman, min yorkshireterrier som jag saknar så det gör ont i hjärtat!

Kommentera

Publiceras ej